Moravskou bránou na kole

Neděle 17.10.2010

MORAVSKOU BRÁNOU NA KOLE

Cyklovýlet č. 5

Odry – Veselí – Hynčice – silnice na Lučice – Hrabětice – Jeseník nad Odrou – Mankovice – Vražné – Oderské rybníky – Odry (33 km)

Charakteristika trasy

Mírně náročná cyklistická trasa začínající a končící v Odrách. Fyzicky nejnáročnější je počáteční stoupání z Oder do Veselí. Po sjezdu z Veselí se trasa jen mírně vlní a nabízí pohodlnou jízdu. Podle Vašeho zájmu o popisované zajímavosti Vám zabere půlden nebo celý den. Je vedena po asfaltových silnicích a ulicích s dobrým povrchem. Na křížení s hlavními silnicemi a na železničních přejezdech je nutno být opatrný. Opatrnost rovněž vyžaduje sjezd z Veselí k Hynčicím, kde jsou nebezpečné obzvláště dvě ostré zatáčky v lese pod Veselím. Trasa se dá projet i v opačném směru, ale pak by bylo nutno upravit výjezd z Oder, poněvadž se budete pohybovat po jednosměrných komunikacích.

V Mankovicích je ve statku č. p. 43 v dolní části Mankovic provozován cykloservis. Občerstvit se můžete v restauracích ve větších vesnicích a v Odrách. Poobědváte v Odrách, v Jeseníku nad Odrou a v Mankovicích. V Jeseníku n. O. se můžete napít jesenické kyselky ze dvou veřejně přístupných vrtů, je však třeba si s sebou vzít kelímek.

Popis trasy

Start a cíl této projížďky je na železničním nádraží v Odrách. Z nádraží se vydejte doleva po ulici Nádražní k supermarketu a k třídě Osvobození, která je silnicí I. třídy. Na křižovatce odbočte doprava do města a po třídě Osvobození bez odbočení jeďte kolem autobusového nádraží (po pravé ruce) a přes řeku Odru do mírného stoupání k městské nemocnici, kde je křižovatka u hřbitovní kaple sv. Rodiny z r. 1779. Zde odbočte doprava na ulici Nadační, po níž se vydejte podél zdi městského hřbitova k další křižovatce u bývalého soudu (nynější učňovská škola), kde odbočte doleva na ulici Sokolovskou. Po ní se vydejte vzhůru až na křižovatku pod lesem, kde se rozbíhají silnice doprava do Dobešova a rovně do Veselí. Za křižovatkou můžete vidět Jubilejní park císaře Františka Josefa I.

Na křižovatce se vydejte rovně údolím Stodolního potoka k Veselí. Nad parkem ve svahu po pravé straně můžete obdivovat kamenný vodojem z roku 1895 s pamětní deskou uvnitř, který dodnes k plné spokojenosti slouží původnímu účelu. V lese ve svahu nad vodojemem se nachází malý opuštěný kamenolom zvaný Skalka. Zde chystá město Odry výstavbu dřevěné vyhlídkové věže, která by měla být inspirována tvarem strážní věže, kterou má město Odry ve znaku. U silnice nad vodojemem stojí kaple Panny Marie a kamenný kříž. Po levé straně pod silnicí protéká Stodolní potok s kamennými stupni v korytě. V levotočivé zatáčce s propustkem přes Stodolní potok odbočuje vpravo lesní komunikace, která vede do letního areálu Skalní sklepy.

Vy dále za zatáčkou pokračujte po silnici vzhůru do Veselského kopce. Po levé straně se Vám otevřou výhledy na město Odry. Nad městem se na silnici z leva napojuje městská ulice zvaná Veselský chodník. U tohoto napojení stojí tzv. Jahnův kámen a za ním doleva odbočuje lesní cesta k bývalé lyžařské louce. Silnice dále stoupá lesem. Za bývalou lyžařskou loukou po levé straně v lese pod silnicí vyvěrá vydatný pramen, který čeká na úpravu do podoby studánky. Silnice se ostře stáčí doprava, kde doleva odbočuje lesní svážnice. Po ní byste se dostali k místu historické a dnes již zaniklé těžby pokrývačských břidlic, což dokládají 4 bývalé štoly. Ty jsou zimovištěm chráněných vrápenců a netopýrů. Štoly mají odstřelené vstupy a vstup do nich je nebezpečný.

Silnice dále pokračuje do kopce a zatáčí doleva nad les. Ještě před okrajem lesa stojí vpravo boží muka „U obrázku“. Nad úrovní lesa se po pravé straně nachází pastviny a meze. Silnice mírně doprava stoupá do polí, kde se vlevo otevírají daleké výhledy přes Moravskou bránu na Beskydy (k Lysé hoře a k Radhošti) a na Hostýnské vrchy (na Kelčský Javorník a na památný Hostýn). V místě výhledů je umístěn dřevěný přístřešek pro posezení cyklistů zřízený Mikroregionem Odersko. Vpravo od silnice se nachází vrchol Veselského kopce. Za nejvyšším bodem silnice mírně klesá k Veselí.

Projeďte celým Veselím dolů. Po cestě si postupně můžete všimnout těchto zajímavých církevních staveb – u restaurace vlevo od silnice stojí malá zděná kaplička, pod ní kostel Nejsvětější Trojice se hřbitovem, pod kostelem vpravo nad silnicí uvidíte zajímavou kapličku sv. Anny s pamětní deskou. Ve Veselí se nachází ještě další menší kapličky a hodnotné kříže. Pod Veselím silnice vstupuje do zalesněného údolí Vraženského potoka (Vraženky), kde je dvojice ostrých zatáček. V první levotočivé zatáčce se nachází malý opuštěný kamenolom, kdežto v druhé pravotočivé odbočuje široká lesní svážnice, která stoupá do svahu a po úbočí Veselského kopce by Vás dovedla zpět do Oder. Po této lesní cestě si můžete udělat malou odbočku k místu zaniklé těžby galenitu na Veselském kopci.

Dále pokračujte po silnici k Hynčicím. Za výjezdem z lesa po levé straně silnice stojí osamocený dřevěný kříž se dvěma lipami Republiky – lípy zasadili skauti dne 28.10.1998 k 80. výročí vzniku ČSR. Při výjezdu z lesa opustíte Nízký Jeseník a vjedete do Moravské brány, která je velice důležitým územím pro vedení různých inženýrských sítí ale i významných dopravních cest. To mj. dokládají i hlavní silnice vedoucí z Oder do Bělotína, kterou opatrně přejeďte, ale i nově dokončovaná dálnice D1, kterou překřížíte nadjezdem a která již nyní spojuje Ostravu s Prahou.

Pokud se zajímáte o místa spojená s historií, můžete si udělat malou odbočku na křižovatce s hlavní silnicí doprava a po asi 700 metrech narazíte na silniční odpočívadlo (po pravé straně), u nějž se nachází Železná brána. Po její prohlídce se vraťte zpátky ke křižovatce, kde jste odbočili, a pokračujte doprava silnicí vedoucí přes dálniční nadjezd k Hynčicím.

V Hynčicích se na levé straně silnice nachází nejvýznamnější pamětihodnost této trasy – Památník J. G. Mendela. Ten je zřízen v zemědělské usedlosti č. p. 69, kde se J. G. Mendel narodil. Můžete si ho prohlédnout a odpočinout se zde. Dále pokračujte ke křižovatce se silnicí procházející z Vražného (vlevo) do Bělotína (vpravo), kterou opatrně přejeďte v přímém směru na Lučice. Před památníkem u křižovatky stojí historická hasičská zbrojnice s pamětní deskou upomínající na významný finanční dar J. G. Mendela umožňující její stavbu. Za křižovatkou silnice stoupá ostrými zatáčkami do kopce. Nad nimi po pravé straně stojí domek, na němž objevíte tabulku upomínající na pobyt J. G. Mendela. Jedná se o je starou školu, kterou měl Mendel navštěvovat.

Nad zatáčkami doleva odbočuje obecní komunikace, která by Vás zavedla do Vražného ke kostelu. Nad touto odbočkou u silnice stojí zajímavá Kaplička P. Marie s pískovcovým křížem Panny Marie Sedmibolestné. Pokračujte do kopce po silnici do Lučic. V polích po levé straně silnice uvidíte opravený hodnotný pískovcový kříž s motivem piety. Na křižovatce před Lučicemi odbočte doleva k Hrabětickému lesu. Silnice vedoucí Hrabětickým lesem je pro cyklisty velice příjemná malým silničním provozem, pěknými lesy, rovinatým profilem a vede v délce asi 2,6 km v přímém směru jako podle pravítka až k malebné vesničce Hraběticím.

Hraběticemi projeďte a přitom si můžete všímat zajímavých církevních (sakrálních) památek – na horním konci u točny malých zděných božích muk, níže po levé straně silnice pískovcové sochy sv. Jana Nepomuckého, ještě dále na stejné straně opraveného pískovcového kříže s námětem Panny Marie Sedmibolestné a na levé straně před autobusovou zastávkou kaple sv. Martina.

Za Hraběticemi vede silnice mírným klesáním podél Hrabětického potoka k podjezdu pod hlavní železniční tratí (č. 270 Přerov – Bohumín). Ještě před podjezdem dojedete ke křižovatce, kterou projeďte v přímém směru. Doprava stoupá silnice do Blahutovic. Za železničním podjezdem přijedete k další křižovatce silnice vedoucí z Polouvsí (vpravo) do Jeseníku n. O. (vlevo). Odbočte doleva údolní nivou říčky Luhy, která v roce 2009 přinesla ničivé povodně. Luha zde pěkně meandruje a doprovází je hodnotné břehové porosty a lužní lesíky. Silnice Vás dvojící zatáček zavede do Jeseníku nad Odrou, kterým projedete až ke křižovatce se silnicí vedoucí od Vražného (zleva) do centra obce a do Hůrky (doprava). Zde se můžete rozhodnout pro pokračování ve dvou směrech, které Vás však opět přivedou na silnici k Mankovicím.

Pokud se budete chtít občerstvit výbornou jesenickou kyselkou, odbočte doleva k železničnímu přejezdu a před ním odbočte doprava na obecní komunikace, která Vás kolem fotbalového stadionu přivede k areálu stáčírny (po pravé straně) a palírny. Zde je zřízen veřejně přístupný kohoutek, z nějž si můžete kyselku nabrat. Druhá možnost k nabrání kyselky je u dřevěného stojanu zřízeného obcí u cesty za areálem stáčírny. Zde si můžete i odpočinout u krytého posezení. Poté pokračujte rovně až k silnici u restaurace, kde se vydejte doleva.

Pokud Vám o kyselku nepůjde, vydejte se na křižovatce doprava na most přes Luhu a do centra obce. Zde se nachází obecní úřad, obchody i restaurace, kde se můžete občerstvit. Na křižovatce za centrem obce odbočte doleva na silnici vedoucí na Mankovice.

Silnice Vás povede ven z Jeseníku n. O. kolem zemědělského areálu po levé straně a nově opravovaného nepřístupného zámku před rybníkem po pravé straně. Podchází podjezdem hlavní železniční trať a za ní zatáčí k řece Odře. Před Odrou doleva odbočuje cesta vedoucí proti toku náhonu k Dolnímu mlýnu. Silnice dále vede údolní nivou řeky Odry v CHKO Poodří k železničnímu přejezdu a k Mankovicím. U Mankovic dojedete ke křižovatce, na níž se vydejte doleva k Odrám.

Při průjezdu Mankovicemi si můžete všimnout hodnotných sakrálních staveb a můžete se zde i občerstvit v restauracích. První křižovatku za centrem obce projeďte bez odbočování. Na druhé křižovatce odbočte doleva k Vražnému. Při výjezdu z Mankovic po levé straně minete železniční zastávku s památným stromem – Mankovickou lípou. Silnice vede přes železniční trať (č. 276 Suchdol n. O. – Budišov n. B.) a přes Odru do Vražného. Před Vražným po pravé straně minete objekt bývalé sušárny a za ním jezero vzniklé po těžbě štěrkopísků.

Ve Vražném na první křižovatce odbočte doprava k Oderským rybníkům. U křižovatky vpravo stojí památkově chráněná pískovcová socha sv. Jana Nepomuckého z 50. let 18. stol. Za křižovatkou vlevo ve směru na Vražné stojí pomníček věnovaný tragické smrti tří dětí hrajících se s municí po 2. světové válce. Na výjezdu z Vražného stojí v jedné předzahrádce figurky Sněhurky a sedmi trpaslíků. Před Oderskými rybníky silnice podjíždí pod nově vybudovanou estakádou dálnice D1. Za ní můžete po pravé straně vidět bývalý Čurdův mlýn. Dále se silnice klikatí mezi Oderskými rybníky, kde jsou u největšího Emauzského rybníku zřízena dvě krytá cyklistická posezení – jedno cyklistické a druhé na naučné stezce Stříbrný chodník (za náhonem). Silnice se napojuje na silnici vedoucí z Mankovic (zprava) do Oder (doleva). U Oderských rybníků pustíme Moravskou bránou a údolím řeka Odry se vrátíte do Nízkého Jeseníku a Oderské kotliny.

Silnice Vás podél rybníků zavede až k městu Odry, kde na první křižovatce u koupaliště odbočte doprava na ulici Ke koupališti. Ta Vás kolem náhonu, městského koupaliště a sportovního areálu se střelnicí, tenisovými kurty a fotbalovým stadionem zavede k jednosměrné silnici I. třídy – ulici Potoční, na níž se vydejte doprava k řece Odře. přejeďte po mostě Odru a za ní odbočte doleva na Křížovou ulici. Ta Vás zavede k pěknému pískovcovému kříži z r. 1800, který dal ulici název. naproti kříže stojí původní ocelový příhradový sloup elektrického vedení, jenž pamatuje počátek elektrifikace města z počátku 20. století. Pokračujte dál po ulici Křížové až ke křižovatce s třídou Osvobození, na které odbočte doprava. Až před železničním přejezdem odbočte doleva na ulici Nádražní, která Vás dovede k oderskému železničnímu nádraží.

Zajímavá místa na trase

Městský hřbitov nabízí památkově chráněné hrobky rodiny Behnheierovy a Gerlichovy a zajímavé kolumbárium.

Skalní sklepy, zpustlý přírodní amfiteátr pro pořádání tanečních zábav, ve skalce nad bývalým hledištěm je vytesán znak spolku německých turistů z r. 1922. Nad tímto areálem se dochoval bývalý hospodský sklep zaniklých dvou prvorepublikových letních restaurací a ještě výše bývalé jímací studny oderského vodovodu.

Jahnův kámen původně stával v bývalém Jahnparku v Odrách u řeky Odry v místě nynějšího Pomníku padlých u Odry. Na nové místo jej přemístili bratři Mateiciucovi při budování přeložky řeky Odry. Kámen je již bez pamětní desky.

Veselský kopec (557 m n. m.) Na vrcholu dříve stával dřevěný triangl a dřevěný větrný mlýn beraního typu. V současnosti pod vrcholem Veselského kopce stojí betonová televizní věž, která byla postavená v r. 1969 a je vysoká 77 m.

Veselí: Místní část města Oder s asi 150 trvale žijícími obyvateli. Z Veselí jsou pěkné výhledy na Hranicko.

Zaniklá těžba galenitu na Veselském kopci: K pozůstatkům po zaniklé povrchové těžbě stříbrné rudy (galenitu) z r. 1749 se dostanete lesní svážnicí od pravotočivé zatáčky silnice vedoucí z Veselí do Hynčic. Lesní cestou je nutno vystoupat až k mírně levotočivé zatáčce a pod ní v lesním svahu ve směru k místu, kde silnice opouští les, naleznete dnes již zarostlé malé povrchové těžní jámy. Nad lesní svážnicí za pravotočivou zatáčkou byly při geologickém průzkumu zásob kamene v r. 1971 zjištěny žíly galenitu.

Železná brána je historicky významnou lokalitou na hranici Moravy a Slezska, kde se nacházejí zajímavé zemní tvary a která teprve čeká na podrobný historický a archeologický průzkum.

Hynčice: Místní část obce Vražné s asi 240 obyvateli. Za prohlídku stojí pískovcová socha sv. Jana Nepomuckého před bývalou školou (nyní HAPS) u silnice na Bělotín.

Památník J. G. Mendela: Je zřízen v zemědělské usedlosti č. p. 69 stojící u křižovatky silnic vedoucích na Veselí, Bělotín a Lučice. V tomto statku se dne 20.7.1822 narodil světově známý zakladatel genetiky Johann Gregor Mendel. Památník je nově opraven, je součástí Muzea Novojičínska a nabízí možnost prohlídky. Je v něm informační centrum, je zde možnost ubytování a pořádání společenských a kulturních akcí.

Hrabětický les je tvořen smíšenými lesy a nachází se v prostoru mezi Vražným, Lučicemi, Polomí, Blahutovicemi a Jeseníkem n. O. Jeho jihozápadní část směrem k Blahutovicím je lokalitou chráněnou pro výstavbu velkého energetického zdroje (i případné jaderné elektrárny).

Hrabětice jsou místní částí Jeseníku nad Odrou a mají jen asi 35 trvale žijících obyvatel. Řada zachovalých a zajímavých domů je využívána jako rekreační chalupy.

Jeseník nad Odrou je samostatnou obcí s asi 1080 obyvateli (jen Jeseník n. O. bez místních částí), k níž patří místní části Hůrka, Polouvsí, Blahutovice a Hrabětice, rozkládající se po obou březích říčky Luhy. V centru obce stojí polychromovaná kamenná barokní socha sv. Jana Nepomuckého z 1. pol. 18. stol. a památník obětem 2. světové války. V Jeseníku n. O. dále stojí za prohlídku památkově chráněný farní barokní kostel Nanebevzetí Panny Marie z let 1710 a 1752 a památkově chráněný kamenný kříž z r. 1822, fotbalový stadión s turistickou ubytovnou a s památným stromem – dubem letním, dva volně přístupné prameny kyselky za stadionem.

Zámek v Jeseníku n. O. není přístupný a v současnosti se opravuje. Původně se jednalo o renesanční vodní tvrz přestavěnou ve 30. letech 18. stol. na venkovský barokní zámek, empírově upravovaný na poč. 19. stol. U zámku se nachází park a rybník.

Dolním mlýn má dodnes činnou malou vodní elektrárnu s Francisovou turbínou. Za areálem mlýna jsou zřízeny chovné rybníky s líhní ČRS a s výskytem chráněné vodní rostliny – kotvice plovoucí. Z Dolního mlýna vedla do Suchdolu n. O. úzkorozchodná nákladní vlečka, která byla jako jedna z prvních na Moravě počátkem 20. stol. elektrizována díky elektrárny v mlýně.

Mankovice se v roce 1991 osamostatnily od Oder a mají asi 550 obyvatel. V Mankovicích stojí řada hodnotných sakrálních staveb – farní kostel Navštívení Panny Marie z r. 1797 s hodnotným pískovcovým křížem a se hřbitovem, naproti kostela přes silnici stojí pískovcová socha sv. Jana Nepomuckého z r. 1759, další hodnotné kříže. Pomník padlým z druhé světové války byl přebudován z pomníku původně věnovaného padlým z I. světové války.

Mankovická lípa: Lípa srdčitá, která byla za památný strom vyhlášena v roce 1994, má obvod kmene 420 cm a celkovou výšku 26 m.

Vražné se od Oder osamostatnilo v roce 1995, má asi 560 obyvatel a patří k němu místní části Hynčice a Emauzy. Za prohlídku stojí farní kostel sv. Petra a Pavla apoštolů se hřbitovem, se dvěma pískovcovými kříži před vstupem a s památníkem obětem 1. světové války.

Oderské rybníky tvoří soustava pěti rybníků (jsou jmenovány ve směru od Vražného k Odrám): Cíp, Vraženský rybník (možnost pěší procházky nebo projížďky po jeho hrázi), Emauzský rybník a rybníky Travný a Trněný. Rybníky jsou významným biotopem vodních ptáků a obojživelníků.